Náklady pri kúpe nehnuteľnosti

Náklady pri kúpe nehnuteľnosti
Náklady pri kúpe nehnuteľnosti

Zadať dopyt ↓


     
    Pripojiť súbory (max. 2MB/1 súbor - foto, projekt, náčrt...)

     

     
    Súhlasímobchodnými podmienkami a beriem na vedomie spracovanie osobných údajov / nové okno *

    Prajem si dostávať informácie o akciových ponukách
     
      * povinné.

    Obdržíte cenové ponuky od dodávateľov z prevereného portfólia.


     

     


       
      Pripojiť súbory (max. 2MB/1 súbor - foto, projekt, náčrt...)

       

       
      Súhlasímobchodnými podmienkami a beriem na vedomie spracovanie osobných údajov / nové okno *

      Prajem si dostávať informácie o akciových ponukách
       
        * povinné.

      Obdržíte cenové ponuky od dodávateľov z prevereného portfólia.


       

       

      Náklady pri kúpe nehnuteľnosti

      Ak ste na kúpu už odhodlaný, tak sa pripravte na nekonečné zvažovanie a preberanie množstva otázok. Skôr než sa dostanete k vyhľadávaniu ponúk, dobre si premyslite vaše priority, oboznámte sa s výdavkami spojenými s kúpou nehnuteľnosti a na základe toho si stanovte váš finančný strop pre investíciu – tak trochu napovie, kde budete bývať.

      Náklady pri kúpe nehnuteľnosti treba podrobne rozpísať a to vrátane úradných poplatkov, prípadnej splátky hypotéky, kúpnej ceny, priebežných nákladov spojených s budúcim bývaním… a vytvoríte realistický rozpočet, ktorý si môžete dovoliť.

      Pri kúpe nehnuteľnosti musíte počítať s nasledujúcimi výdavkami:

      a) Provízia pre realitnú kanceláriu – ak sa rozhodnete kupovať byt, či dom cez realitku, budete platiť sprostredkovateľskú províziu vo výške niekoľkých percent z ceny nehnuteľnosti. Výška provízie závisí od dohody, buď je fixná čiastka alebo percentuálna. Častejšie sú to percentá a pohybujú sa medzi cca 3 až 5 % z predajnej ceny nehnuteľnosti.

      Spravidla čím drahší byt kupujete tým je provízia nižšia a naopak čím lacnejší tým je provízia vyššia. Províziu obvykle platí kupujúci a je zahrnutá v cene ponúkaného bytu alebo domu. Stáva sa aj to, že províziu zaplatí ten kto službu v realitnej kancelárii objednáva, všetko je vec dohody. Pri trojpercentnej provízii z predávaného bytu, ktorý stojí 100-tisíc eur, zaplatíte za sprostredkovanie 3 000 eur.


      b) Náklady spojené s hypotekárnym úverom– ak kúpu nehnuteľnosti nefinancujete z vlastných úspor, čo je najvýhodnejšie, ale nie je to vždy možné a na úhradu kúpnej ceny chcete použiť napr. hypotekárny úver, pamätajte – čím nižší úver si beriete, tým viac ušetríte. Hypotekárny úver príp. iný účelovo viazaný (spotrebný úver) treba veľmi zvážiť, aj keď patrí medzi najvýhodnejšie úverové financovanie na trhu musíte rátať zo zložitým procesom vybavovania a s množstvom bankových poplatkov.

      V konečnom dôsledku i napriek nižšiemu úroku môžu úver tej ktorej banky poriadne predražiť aj v čase jeho splácania. Treba si uvedomiť, že jedna banka samotná nie je pre seba samého konkurenčným prostredím a preto ani vám nebude vedieť ponúknuť najvýhodnejší úver. Odporúčame preto využiť služby nezávislého finančného poradenstva, čím môžete ušetriť tisíce eur. „Pozri – Hypotéka je cesta k bývaniu“.

      Keď zoberieme do úvahy samotnú úrokovú sadzbu spolu s množstvom poplatkov, ako napr. poplatok za poskytnutie úveru, za vedenie úverového účtu, poistenie úveru… výška pravidelných mesačných splátok pri 100-tisícovom úvere u klienta s vyššou bonitou a pri úroku 1,45% sa môže vyšplhať aj na 360 € mesačne.


      c) Poistenie – nielenže si budete chcieť ochrániť vaše nové bývanie pred živlami či vandalizmom, ale uzavretie poistenia nehnuteľnosti a poistenia schopnosti splácať úver, je aj nevyhnutnou podmienkou pre získanie akéhokoľvek úveru alebo hypotéky na bývanie. Pri jej výbere rovnako ako pri vybavovaní hypotéky je dobré sa zveriť do rúk profesionálom z oblasti nezávislého finančného poradenstva. Predídete tak nepríjemnostiam pri poistnej udalosti, keď zistíte, že vaše poistenie nemalo dojednané poistné krytie na niektoré udalosti a tak nevznikol poisťovni záväzok poskytnúť poistné plnenie.

      Hľadáš dobrú firmu alebo šikovného remeselníka?2020-10-21T15:24:16+02:00

      Ak sa práve púšťaš do plánovania výstavby rodinného domu alebo väčšej rekonštrukcie, tak si tu správne! Vyžiadaj si nezáväzné cenové ponuky na stavebné práce a súvisiace služby.  Bez registrácie a zbytočných otázok obdržíš niekoľko ponúk od dodávateľov z overeného portfólia. Zadaj dopyt

      Konzultácie a rady od skúsených odborníkov2020-10-20T14:25:38+02:00

      Prihlás sa u nás na pravidelné konzultácie! Každý pracovný deň v týždni sa v čase od 13:00 do 14:30 hod. máš možnosť sa zúčastniť konzultácie na témy: 1. Obnova bytového domu. Výber zhotoviteľa! 2. Od projektu rodinného domu ku kolaudácii. 3. Ako pracuje kvalitný a nezávislý stavebný dozor. 4. Kúpa nehnuteľnosti. Ako na to? 5. Financovanie výstavby alebo kúpy nehnuteľnosti. Rezervuj si termín

      Každá banka, ktorá vám poskytne úver väčšinou ponúkne aj poistenie k hypotéke, ale aj tu platí pravidlo, že je dobré overiť si konkurenčné ponuky iných poisťovní ako tej s ktorou spolupracuje banka.

      Poistenie nehnuteľnosti spolu s poistením schopnosti splácať úver vás môže zaťažiť ďalšími výdavkami vo výške aj 150 eur, aj keď sa nejedná o mesačné splátky treba to zobrať do úvahy.

      Nezabúdajme, že pri takej náročnej investícii väčšina z nás má snahu eliminovať čo najviac riziká vyplývajúce z budúcej neschopnosti splácať úver vzniknutej v dôsledku akejkoľvek udalosti. Preto nad uzavretím ďalších poistiek, ako je životné poistenie, či poistenie domácností aj keď zvyčajne nie sú podmienkou pre poskytnutie hypotéky, budete uvažovať. Ak sa pre ne rozhodnete, zaťaží vám peňaženku o ďalšie eurá a v prípade životného poistenia počítajme s pravidelnými mesačnými splátkami. „Pozri – Poistenie ochráni vašu rodinu aj investíciu“.


      d) Vypracovanie znaleckého posudku k nehnuteľnosti – kúpna cena je vždy vecou dohody medzi kupujúcim a predávajúcim. V prípade, že kúpu nehnuteľnosti financujete cez hypotekárny úver, vašu banku bude zaujímať skutočná hodnota kupovanej nehnuteľnosti. Preto znalecký posudok je najdôležitejšou podmienkou pre získanie hypotéky a najmä určenie výšky úveru, ktorý vám je banka ochotná požičať.

      Cena znaleckého posudku na 100-tisícuvú nehnuteľnosť môže byť od 100 – 500 eur podľa druhu a prevedenia nehnuteľnosti (byt, dom, viacpodlažný, pivnica, podkrovie ap.).


      e) Vypracovanie kúpnej zmluvy – predstavuje najdôležitejší dokument v celom procese predaja. Ak ste sa, ako predávajúci a kupujúci dohodli na podmienkach kúpy, môžete pristúpiť k najdôležitejšiemu kroku, čím je bezpochyby uzavretie kúpnej zmluvy, resp. zmluvy o prevode vlastníctva k nehnuteľnosti. V prípade, že kupujete nehnuteľnosť prostredníctvom realitnej kancelárie, návrh zmluvy o prevode vlastníctva, vyhotovuje väčšinou právny poradca realitnej kancelárie a jeho cena je obvykle započítaná do sprostredkovateľskej provízie.

      Náklady pri kúpe nehnuteľnostiKúpna zmluva upravuje nielen samotný prevod vlastníckeho práva v prospech kupujúceho, ale aj ďalšie podstatné aspekty, ktoré môžu nastať po podpise zmluvy a do budúcna aj pri samotnom užívaní kupovanej nehnuteľnosti. V prípade, že sa v zmluve vynechajú niektoré povinné náležitosti, správa katastra nemusí povoliť vklad vlastníckeho práva k predmetu kúpnej zmluvy do katastra. Náležitosti takejto zmluvy upravujú viaceré zákony, napr. Občiansky zákonník, Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, Katastrálny zákon a pod. „Viac o kúpnej zmluve…“

      Vypracovanie tohto právneho dokumentu nie je lacnou záležitosťou a jeho cena závisí od viacerých aspektov, akou sú hodnota kupovanej nehnuteľnosti, druh vlastníctva, počet vlastníkov a pod.

      Cena za vypracovanie bežnej kúpno-predajnej zmluvy aj s kolkami sa môže pohybovať niekde medzi 100 až 300 a viac eur. Napriek tomu neodporúčame túto záležitosť podceniť a ísť zbrklo cestou internetových vzorov.


      f) Súvisiace notárske poplatky – ako podpisy Kúpno-predajných zmlúv, ktorých počet závisí od účastníkov konania + 2 vyhotovenia pre správu katastra, ďalší dokument je „Návrh na vklad do katastra nehnuteľností“, s rovnakým počtom vyhotovení, ako kúpna zmluva. Cena za podpis sa aktuálne pohybuje niekde medzi 2,87,- eur (v rátane DPH) za podpis, takže u notára celkom môžete zaplatiť aj 35 eur.


      g) Úschova peňazí – do doby pred právoplatným zápisom do katastra nehnuteľností – táto služba sa využíva tak pol na pol, ale pokiaľ kúpna cena znamená pre vás značnú sumu, odporúčame ju využiť. Najčastejšie na trhu sa využíva služba notárskej úschovy a služba vinkulácie vkladu v banke. Obidve možnosti sa v realitnom obchode považujú za najbezpečnejší spôsobov odovzdania kúpnej ceny medzi zainteresovanými.

      V tom prvom prípade má peňažné prostriedky k dispozícii neutrálna osoba – notár, ktorá zabezpečí aby sa peniaze odovzdali podľa dopredu dohodnutých podmienok spísaných v notárskej zápisnici. Najčastejšie je podmienkou odovzdania kúpnej ceny preukázanie listu vlastníctva s kupujúcim, ako novým vlastníkom alebo rozhodnutie katastrálneho úradu o povolení vkladu. Odmena notára za službu peňažnej úschovy je vypočítaná podľa príslušnej vyhlášky a odvíja sa od výšky uschovaných peňazí, napr. pri úschove nad 33 193,92 eura do 331 939,19 eura (vrátane) zaplatíte 165,97 eura.

      V druhom prípade ide o úschovu peňazí v banke – banková vinkulácia, vďaka nej ostáva kúpna cena alebo jej časť vinkulovaná „zmrazená“ na účte v banke a sú uvoľnené za presne stanovených podmienok dopredu dohodnutých v zmluve, najčastejšie až vtedy, keď sa kupujúci stane vlastníkom nehnuteľnosti, tzn. preukáže sa listom vlastníctva. V prípade ak vlastnícke právo na kupujúceho neprejde, peniaze prevedie banka naspäť kupujúcemu. Poplatok, ktorý zaplatíte banke za službu vinkulácie si stanovuje každá banka inak, napríklad ČSOB a SLSP si donedávna účtovali fixnú čiastku 70 eur, Tatra banka si pýtala 0,25 % z vinkulovanej sumy, minimálne však 125 eur.


      h) Poplatky za služby na katastri nehnuteľností – výšku týchto poplatkov určuje sadzobník zákona o správnych poplatkoch. Prehľad najdôležitejších poplatkov: – návrh na začatie konania o povolení vkladu práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností – 66 € (rozhodnutie do 30 dní), v prípade vkladu záložného práva pre účely hypotéky ide o ďalší právny úkon a v takomto prípade sa poplatok vyberá osobitne, tzn. ďalších 66 €, – urýchlené konanie o návrhu na začatie konania o povolení vkladu – 266 €, – vydanie výpisu z katastra nehnuteľností, list vlastníctva použiteľný na právne úkony – 8 €, – vydanie kópie katastrálnej mapy použiteľnej na právne úkony 8 €. Spolu za poplatky môžete zaplatiť cca 150 eur.


      ch) Daň z nehnuteľností – nový vlastník musí počítať s daňovým priznaním k nadobudnutej nehnuteľnosti. Daň sa platí obci, na území ktorej sa nehnuteľnosť nachádza a v termíne najneskôr do 31. januára kalendárneho roku v ktorom mu vznikla daňová povinnosť. Sadzba dane napríklad v krajských mestách – za dvojizbový byt spolu z garážou zaplatíte ročnú daň z nehnuteľnosti v čiastke cca 40 eur.


      i) Náklady na bývanie – najmä ak ste doteraz bývali v rodičovskom dome, musíte si uvedomiť, že osamostatniť sa a mať vlastné bývanie znamená aj ďalšie pravidelné mesačné náklady za energie a prevádzku bytu či domu, ktoré doteraz platili vaši rodičia. Takéto náklady nie sú malé a pri plánovaní kúpy novej nehnuteľnosti ich treba brať do úvahy. Napríklad pri dvojizbovom byte v plne obnovenom bytovom dome to môže znamenať aj 180 eur mesačne. (započítané energie, ako voda, plyn, elektrika, kúrenie, koncesionársky poplatok za rozhlas a tv, komplexná správa a poistenie bytového domu). Nezabúdajme na internet, káblovú tv a telefón, čo môže predstavovať ďalších 50 eur mesačne.


      j) Dodatočné náklady pri kúpe nehnuteľnosti – aby vás nezaskočili neplánované výdavky, odporúčame si ich naplánovať dopredu. Najmä u starších nehnuteľností myslite na náklady spojené s prípadnou rekonštrukciou a opravami, ale ani pri kúpe novostavby túto položku nevynechajte – tu sa počíta najmä v súvislosti so zariadením nového bytu alebo domu. V prípade rodinných domov vás bude čakať úprava terénu okolo domu, úprava prístupovej cestičky, oplotenia a výsadba, čo sa dovedna dokáže vyšplhať na väčšiu sumu akú by ste čakali. Aj keď si poviete, že výdavky spomínané v tomto bode sa dajú rozložiť v čase a nemusí sa všetko realizovať hneď prvý rok kúpy nového bývania, aj tak si dajte záležať na takejto rezerve. Naším klientom radíme si vytvoriť rezervu aspoň 10 % z celkovej kúpnej ceny nehnuteľnosti, čo pri 100-tisícovej investícii znamená mať odložených 10 000 eur naviac.

      (Zdroj: Foto – Pixabay)

      Autor: Lyda

      Go to Top